Jagthaandbogen

Verner Frandsen : Jagthåndbogen

Gyldendal, 2014. 323 sider, Hardcover.

ISBN: 9788702131604. pris 349,95 kr.

Endnu en jagthåndbog, endnu en af de mange jagtbøger, der forsvinder i mængden - eller gør den? Min første tanke var: ikke endnu en jæger, der gerne vil være kendt på en middelmådig jagtbog og kunne skrive forfatter på visitkortet. Som vi mennesker nu er, røg også jeg lige i fælden med en forudindtaget holdning. Men jeg må sige, at jeg en anden gang kigger i en bog, før jeg danner mig en holdning om bogens indhold og forfatterens kunnen.

Jagthåndbogen er skrevet af en jæger, der udviser en respekt over for jægerfaget, som kun en gammel erfaren jæger kan. En gammel jæger, der har lært så meget, at han ved, han kun har lært en brøkdel af jægerfaget og erkender det. Således giver forfatteren generel information om jagt, jagtmetoder, hunde, grej osv. uden at blive belærende og uden at udtømme de forskellige emner, der er inden for jagtområdet.

Bogen lever op til sin titel, en håndbog for jægere og ikke et afgangsspeciale fra jagtuniversitetet, uforståeligt for meningmand. Bogen er let læselig med en opsætning, der gør den overskuelig at bruge som opslagsværk.

Verner formår at komme godt rundt om de fleste aspekter inden for jagten og det, der vedrører jagt, både før, under og efter. Før jagten dækker han lige fra lovgivning med henvisninger til internettet, så bogen ikke forældes af ændringer i lovtekst eller hurtigt skiftende bekendtgørelser, henover jægeruddannelse, jagtlederens forberedelser og gennemgang af hunderacer med tilhørende uddannelse af hundefører og ikke mindst jagthunden. Selve jagten bliver godt beskrevet i forhold til de mange forskellige jagtmetoder, der findes, samt brug af våben, fælder og andet grej, der benyttes til jagtens udøvelse. Verner kommer også godt rundt om vildtpleje, vildtbiologi, vildthåndtering både før, under og efter jagten og ikke mindst skudtegn og anskydning på vildtet ved brug af både haglvåben og riflet våben.

Noget af det helt nye og unikke forfatteren har inkorporeret i denne ellers jævnt almindelige bog, er brugen af QR-koder, hvilket gør, at den trykte bog bliver levende med både lyd og film og gør oplevelsen og informationen mere fordøjelig for alle. Bogen kan på mange måder benyttes som undervisningsmateriale til jagttegnsundervisningen uden dog at være fyldestgørende nok på alle punkter i forhold til retningslinjerne for jagttegnsundervisningen. Alt dette gør at Jagthåndbogen bliver en ny og anderledes jagthåndbog, som beviser sit værd blandt de mange jagtbøger, der allerede findes på markedet.

Det sidste jeg vil give et ord med på vejen er forsidebilledet, som afspejler en jagtsituation, hvor der selvfølgelig også er en Jack Russell med. Det gør, at man som Jack Russell-ejer lige lukker bogen op for at kigge nærmere på indholdet, som ikke skuffer ens nysgerrighed.

Mit samlede indtryk af bogen er til 4 rævepoter, tæt på de 5 poter i kraft af brugen af QR-koderne til den ekstrainformation, der befordres af denne moderne teknik.

Lars Holse

raevepote-sort raevepote-sort raevepote-sort raevepote-sort raevepote-graa