Molly-i-Cirkus

Isabella halvarsson

Gyldendal, 2014. 125 sider, indbundet.

ISBN: 9788702160253. pris 99,95 kr.

Som bedstemor anmelder jeg bogen Molly i Cirkus, den fjerde bog i serien om Jack Russell-terrieren Molly.

Karl-Emil på tre år fik fat i bogen, der lå fremme, og bad bedstefar læse i den. Han lyttede interesseret i starten, og syntes at det var spændende at læse om Frida (vores JRT), selvom hunden i bogen hedder Molly. Koncentrationen forsvandt, og han bladrede ivrigt for at se tegningerne, men havde ikke tålmodighed til at vente på ordene. Fik dog lavet sin egen lille historie om en fræk hund, der bare kunne lave cirkuskunstnerier. Åh, hvad gør jeg så, når nu bogen skal anmeldes…?

Med bogen under armen går jeg ind til naboens børn, og læser for Markus på fem og Emma på otte år. Den farverige forside giver dem appetit på at åbne bogen, og jeg læser om Jack Russell-terrieren Molly, der i tågen snuser sig frem til et uhyre i form af en kamel; Molly bliver utryg og signalerer på alle måder at den vil væk. Marie og Gustav, der ejer Molly, vil undersøge, hvorfor en kamel tramper rundt i deres by.

Markus synes bogen er kedelig og begynder at lege med Lego, Emma bliver mere nysgerrig og udbryder: Den er sluppet væk fra et cirkus. Mon dog, siger jeg… Samir dukker ud af tågen, og børnene hjælper ham med at finde kamelen. Emma mener, at Molly kommer til at optræde i cirkus. Nå, det tror du? Ja, lad os se… Og rigtigt nok: Molly og børnene inviteres på besøg i cirkus, og pludselig sker der mange ting meget hurtigt. Molly vover sig ind i troldmandens vogn, og er lige ved at snuppe tryllestaven, men en stor cirkushund advarer Molly. Pludselig springer Molly over nogle andre hunde, og uden at vide det laver hun de fineste artistnumre. Madame Balsac, der træner hundene, kommer til tandlæge, og den grumme troldmand truer med, at forestillingen må aflyses, da Marie og Madame Balsac ikke er kommet tilbage.

Emma udbryder: Det er som om, at hunde har et hundesprog. Jeg synes næsten, at hundene uden at tale forstår hinanden. Jeg tror også, Molly redder hele forestillingen, og at alle bliver gode venner! Nå, det tror du? Lad os læse videre - men I, der læser dette, må selv læse bogen for at få at vide, at en Jack Russell kan meget mere end at gå på rævejagt. Emma sidder og tænker: Tror du Frida kan blive lige så dygtig? Ja, men så må vi hellere gå i gang med at træne!

En bog, som henvender sig til børn fra 6-8 år og opefter. God skrifttype og –størrelse, som gør bogen velegnet til selvstændig læsning fra 9-10 år. og herligt med en bog illustreret med sort-hvide tegninger, som i den grad understøtter teksten, ja, selv en treårig kan få noget ud af tegningerne.

Selv, synes jeg, at forfatteren på indsigtsfuld vis beskriver hundes måde at aflæse hinanden på samt Jack Russell’ens særlige evne til at løse selv svære opgaver. Bogen tildeles fem hundepoter af Karl-Emil, Emma og mig.

Jonna Krouel

hundepote-sort hundepote-sort hundepote-sort hundepote-sort hundepote-sort