hundepote-sort

David Brian Plummer

The Complete Jack Russell Terrier

Boydell Press, UK. ISBN 978-085115-121

2. genoptryk af første udgave fra 1980. Hardcover. £ 20

Udgivet første gang 1980 er bogen – der af nogle anses for bogen om Jack Russell-terriere – genoptrykt mindst 12 gange frem til 1996. David Brian Plummer var medstifter af og første formand for Jack Russell Terrier Club of Great Britain.

Allerede i sit forord går forfatteren i rette med opfattelsen af at disse hunde, der i virkeligheden er en blandingsrace, hver og en nedstammer fra præsten fra Swimbridge, John ”Jack” Russell’s opdræt. Han fortsætter med at gøre det klart, at efter hans opfattelse er det eneste vores terrier har med John Russell at gøre navnet, og det forhold at John Russell avlede og brugte varianter af foxterrier og andre terriere (herunder den engelske white terrier) til gravjagt, dvs. hunde med en række af de egenskaber, vi kender. Han understreger betydningen af, at racen ikke er berørt af FCI-standarder (hvilket passer med John Russells synspunkter), og han udtrykker håbet om med sin bog at give indsigt i historien, psyken og evnerne hos en hund, der aldrig bør ende som – endnu – en race avlet som ubrugelige udstillingshunde, men at den må bevare sine særlige egenskaber. Det er en holdning, denne anmelder i høj grad kan erklære sig enig i.

Men skulle racen alligevel ende som skødehund for ældre damer, håber Plummer, at bogen kan udgøre et historisk minde om, hvad denne fantastiske hund engang var.

Plummer giver naturligvis råd om køb af hvalpe, om ikke at lade sig besnære af hvalpesælgerens søforklaringer på tydelige problemer i et kuld og generelt ikke at købe færdigtrænede terriere (det tager mindst to år at træne en Jack op til jagt på ræve og skadedyr). Plummer mener, at ingen, der har brugt tid, kræfter og kærlighed på at træne en god terrier vil sælge den, så hellere skilsmisse – underforstået, at hvis nogen vil sælge dig en færdigtrænet terrier, er hunden efter Plummers opfattelse næppe meget værd.

Til gengæld er der et omfattende afsnit om at starte hvalpen blidt ved at træne den i jagt på rotter og derfra over blandt andet kaniner (vilde kaniner er jo skadedyr i England) og vildkatte til ræv (og grævling, der da bogen blev udgivet ikke var fredet). Der er afsnit om avl, med beskrivelse af den lov fra 1973, der skulle regulere hundeavlernes virksomhed, en lov som Plummer først var modstander af, men senere anså for at være velgennemtænkt og nødvendig.

Selvfølgelig er der også afsnit om sygdomme og om træning og såmænd også om at gå til udstillinger.

Plummer skriver med åbenlys kærlighed på én gang seriøst og humoristisk om Jack Russell-terrieren. Alene hans redegørelse for racens udvikling fra at være en hund for plebejere og kæmpende for overlevelse allernederst i hundehierarkiet til at have charmeret sig ind overalt, er værd at læse. Så har du mod på lidt engelsk i sommerferien, vil du kunne blive underholdt og blive klogere ved at læse Plummers bog.

John Krouel