hundepote-sort

Maise Njor & Tine Harden (foto): Sit! Fortællinger fra et hundeliv.

København: Gyldendal, 2007. ISBN 978-87-02-06232-8.

132 sider, gennemillustreret, indbundet. Vejl pris 149 kr.

Det kan siges meget kort – køb bogen! Som forholdsvis nybagt Jack Russell-hundemor var det mig en stor glæde at opdage, at der endelig er udkommet en bog, hvor denne fantastiske hunderace er i centrum. Bogen er ikke en deci-deret racebog – men sammen med fotografens vidunderlige og morsomme billeder, og forfat-terens underfundige små anekdoter får man, som læser, en god mavefornemmelse af, hvor stor en charmetrold og familiehund med stort F en Jack Russell kan være.

Bogens hovedperson er Maise Njors Parson Russell Karl, der omtales som en Jack Russell – bare med synlige ben. En lille note til Maise i den forbindelse… Jack Russells fås altså med lange ben! (Har selv en af slagsen).

Når det så er sat på plads, må jeg indrømme, at jeg er helt solgt til ”Sit!”. Maise Njor har formået på bedste humoristiske vis at gengive mange af de dagligdagssituationer, vi som hundeejere kommer ud for med sådan en terrier i huset: Må den få mad ved bordet? Hvordan lærer den at være alene hjemme? Skal familien holde fest, når den lille hanhund har lettet ben for første gang? Må den lille kønsmodne han ondulere alle tøjdyr i huset? Skal hunden have julegaver, og danser den med om juletræet?

Hvad med træning? – ja bare sådan en ting som at en hund vel egentlig skal sove i sin kurv…”Det er nemt nok – det kræver bare Nelson Mandelas udholdenhed, Emil fra Lønnebergs beslutsomhed og Muhammed Alis kræfter”.

Bogen emmer af forfatterens kærlighed til den lille fyr – som vi følger fra indflytning til den første fødselsdag, og selv om der også er den røde kat Sophus i huset, er det ikke helt det samme: ”Livet er for kort til katte. Ja, de er søde, ja, de er bløde, men du kan være ganske sikker på, at ligegyldigt hvor meget du har aet en kat, og hvor meget mad du har givet den, så forlader den dig altid på en måde, så det sidste du ser, før den går ud af døren, er dens numsehul”.

Det er lige før, at ”Sit!” har indbygget ”træk-på-smilebåndet”-garanti, og jeg vil klart anbe-fale den til både kommende og inkarnerede Jack Russell-ejere. Læs den for dig selv eller sam-men med familien, og genkendelsens lys vil skinne over Jer – hvis I da ellers kan få lov til at sidde i fred og ro – uden at blive nappet i tæerne af en logrende Jack Russell, der frygteligt gerne vil lege.

Hundemor til Bailey

Katrine Sabroe

Medlem 1997