Paa-Jagt-forsidefoto

David Carsten Pedersen: På Jagt

Gyldendal, 2013. 256 sider, hardcover.

ISBN: 9788702148121, vejl. pris 349,95 kr.

En ny grundbog for den nye jæger (og måske lidt genopfriskning for den erfarne), der kommer rundt om de fleste aspekter i jagtens fortryllende verden, lige fra den gode opførsel som jæger, gennem køb af våben, skydeøvelser, køb af tøj, afholdelse og deltagelse på jagt, korrekte skud til de forskellige vildtarter, hen til tilberedningen af det nedlagte vildt, og så lige en opskrift på en snaps eller to. Alt dette kommer forfatteren igennem på 256 sider inklusive illustrationer. Så det siger sig selv, at dette ikke er en bog, der kan gøre dig til jæger, men den kan hjælpe dig på vej.

David har været klog nok til at få hjælp af andre jægere, der hver især er specialister på deres område, til at bidrage med deres erfaringer og viden, så han kan videreformidle de korrekte oplysninger i sin bog. Dog er der ingen, der er superhelte, heller ikke inden for jagten, så der har da også sneget sig nogle fejlbetegnelser og ”slåfejl” ind i bogen. Når David skriver om hjortenes gevir, eller opsats, som det hedder for råvildtets vedkommende, nævnes dåvildtets gevir korrekt i oversigten som gevir, men i teksten lige ovenover betegnes det fejlagtigt som opsats. Også når geviret/opsatsens ender/sprosser betegnes, sniger der sig en betegnelsesfejl ind, hvor de bliver kaldt for takker. Det er kun elgens gevir, der har takker, ikke det danske hjortevildt. Under hagl og materialer skrives der, ”hvad der til gengæld betyder rigtig meget er, hvor store hagl man bruger”, er det mon ikke først og fremmest skudafstanden, der er altafgørende? For så længe man holder sig inden for de tilladte maksimale skudafstande, så kan alle lovlige hagl slå vildtet ihjel.

Trods disse jagtfaglige bommerter - med mindre hans ærinde er at ændre vores jagtterminologi - så har forfatteren David Carsten Pedersen formået at skrive bogen i et let forståeligt og enkelt sprog, som alle vil kunne holde ud at læse, uden at hverken emnet eller formidlingen bliver forsimplet. Også jeg, som en halvgammel jæger-rotte, vil kunne have nytte af bogen som et opslagsværk, dog med de nævnte forbehold, når der er noget, jeg er i tvivl om eller vil hente inspiration til i mit liv som jæger.

I mit samlede indtryk af bogen vil jeg tildele den 4 rævepoter på en skala fra 1-5. Super bog med gode illustrationer, let læselig og forståelig tekst, små huskebobler med god info - alt i alt en god, fornuftig debutbog.

Lars Holse

raevepote-sort raevepote-sort raevepote-sort raevepote-sort raevepote-graa